Slijtagepatroon schoenen analyseren

Wat versleten schoenen vertellen over de manier waarop jij loopt

Onze voeten en schoenen krijgen het dagelijks zwaar te verduren. Zo zetten de meesten mensen per dag gemiddeld tussen de 5.000 en 10.000 stappen. De impact die deze hoeveelheid stappen met zich meebrengt, is na verloop van tijd te zien in de slijtage van je schoenen. Deze slijtage (ook wel slijtpatroon genoemd) kan ons veel vertellen over ons looppatroon en hoe we bewegen. Het is dus altijd een goed idee om naar je versleten schoenen te kijken. Vergelijk ze met andere schoenen die je hebt gedragen, hoogstwaarschijnlijk zullen de slijtagepatronen hetzelfde zijn.

Bepaalde slijtagepatronen kunnen wijzen op een onderliggend probleem. Zo kan het slijtagepatroon duidelijk laten zien of je bijvoorbeeld te veel naar binnen loopt, te veel naar buiten loopt of dat je de bal van de voet te veel belast. Door het slijtpatroon van je schoenen goed af te lezen, kun je in de toekomst allerlei voet- en lichaamsklachten voorkomen.

Het slijtagepatroon van een schoen kan een indicator zijn voor de gezondheid van je voeten en de manier waarop je beweegt. In dit artikel laten we je zien hoe je de onderkant van jouw schoenen gemakkelijk kunt analyseren, welke verschillende soorten (abnormale) slijtagepatronen er zijn, tot welke problemen ze kunnen lijden en hoe je deze problemen kunt voorkomen en verhelpen.

Navigeer direct naar een van onderstaande onderdelen of scroll verder voor het complete bericht.

De slijtage aan de onderkant van je schoenen analyseren

De manier waarop jij loopt, kun je meestal zien aan het slijtpatroon aan de onderkant van je schoenen. Je moet de schoenen dan natuurlijk wel een flinke tijd gedragen hebben. Wanneer je voet niet goed afwikkelt, zul je een ander slijtpatroon zien op de zolen van je schoenen dan het ‘normale slijtpatroon’. De zolen slijten scheef en op bepaalde plekken anders en sneller dan bij een normale afwikkeling van de voet.

Welke verschillende slijtagepatronen zijn er?

Om te bepalen of de afwikkeling van de voet goed is en je schoenen een ‘normaal slijtpatroon’ laten zien, is het belangrijk om te weten hoe je dit kunt herkennen. Er zijn drie verschillende slijtagepatronen: neutraal, mediaal en lateraal, die kunnen wijzen op overpronatie of (over)supinatie. Pronatie en supinatie zijn de natuurlijke, schokabsorberende bewegingen die optreden bij elke stap. Deze 2 bewegingen zorgen voor het naar binnen en naar buiten rollen van de voet. Zo worden de schokken opgevangen wanneer je voeten de grond raken. De druk en impact op je voetboog kan tijdens het lopen wel 3 keer je lichaamsgewicht bedragen. Door een afwijkende stand van je voeten kan het zijn dat je juist te veel naar binnen of naar buiten rolt met je voeten. Met als gevolg, een ongewoon slijtpatroon van je schoenen. Verschillende slijtagepatronen kunnen wijzen op een onderliggend probleem, en dit vroeg herkennen is de beste manier om letsel in de toekomst te voorkomen. Er zijn drie pronatietypen. Aan de hand van het slijtagepatroon van je schoenen kun je gemakkelijk herkennen op welke manier jouw voeten afwikkelen en proneren.

Slijtagepatroon bij normale pronatie

Slijtagepatroon van schoenen bij normale pronatie (neutraal)

Voor iemand met normale pronatie zou de onderkant van je schoenen slijtage vertonen op het midden van de hiel tot de buitenzijde van de hiel (waar je voet het eerst raakt als je loopt) en op het midden van de bal van je voeten (waar je afduwt als je loopt).

  • Op de middelste tot buitenrand van de hiel waar de voet landt op de grond
  • Op het gebied tussen de bal van de voet en je grote teen waar je voorvoet afzet
  • Daarnaast kun je slijtage hebben van de middelste naar de buitenste schoenrand, waar het lichaamsgewicht wordt overgebracht van de hiel naar de voorvoet
Slijtagepatroon bij overpronatie

Slijtagepatroon van schoenen bij overpronatie (mediaal)

Bij overpronatie wikkel je de voet tijdens het lopen zo af dat de meeste druk naar binnen valt. Bij iedere stap land je eerst op de buitenkant van de hiel en vervolgens rol je af richting de binnenkant van je voetboog. Als je overproneert, eindig je de stap met de zwaarste druk rond het gebied van je grote teen. Dit wordt vaak veroorzaakt door factoren zoals voetflexibiliteit, een doorgezakte voet of platvoeten. De onderkant van de schoenen bij overpronatie vertonen slijtage aan de buitenranden van je hielen en aan de binnenranden van de bal van je voeten (de kant richting de grote teen).

  • Op de binnenrand van de schoen
  • Op het midden en naar de buitenkant hiel waar de voet landt op de grond
  • In een cirkelvormig patroon onder de bal van de voet dat zich meer lokaliseert richting de grote teen
Slijtagepatroon bij supinatie

Slijtagepatroon van schoenen bij supinatie (lateraal)

Mensen die te veel supineren met de voeten hebben een overmatige naar buiten rollende beweging. Dit wordt vaak veroorzaakt door de stand van de voet (holvoet), een hoge wreef en voetflexibiliteit. Bij (overmatige) supinatie vertonen je schoenen meer slijtage aan de buitenranden van je hielen en aan de buitenkant van de bal van je voeten (de kant naar de pinkteen).

  • Op de buitenrand van de schoen
  • Aan de buitenkant hiel waar de voet de grond raakt
  • In een cirkelvormig patroon onder de bal van de voet dat meer uitgesproken wordt in de richting van de kleine teen
Hielvoering kapot schoenen

Andere veel voorkomende slijtage aan schoenen

Als je tenen door de teenbox of de neus van je schoenen breken, kunnen er een aantal redenen zijn. Zo kan het een teken zijn dat je schoenen te klein, te smal of te ondiep zijn voor jouw voeten. Belangrijk is om daar wat aan te doen. Het veelvuldig lopen op te kleine schoenen kunnen namelijk voetklachten en misvormingen aan de voet veroorzaken zoals blaren, een hallux valgus, een ruiterteen, hamertenen, ingegroeide teennagels, likdoorns, eelt voeten, een doorgezakte voorvoet en hielspoor. Als je goed passende schoenen wilt kopen kun je met onze hulp eenvoudig zelf je schoenmaat berekenen.

Gaten in je schoenen onder de bal van de voet of de teenbox kunnen wijzen op overdruk als gevolg van het draaien van de voet. Dit wordt vaak veroorzaakt door overpronatie of (over)supinatie. Slijtage in de voering van de hiel kan het gevolg zijn van het kantelen van de hiel of komt door het dragen van te kleine schoenen.

Slijtagepatroon overpronatie supinatie

Risico’s van het dragen van versleten schoenen

De afwikkeling van de voet is belangrijk voor een gezond looppatroon. Als je voeten tijdens het afwikkelen te veel naar doorzakken naar binnen of naar buiten tijdens het lopen heb je een verhoogd risico op vervormingen en pijn elders in het lichaam. De stand van je voeten bepaald namelijk voor een groot de deel je lichaamshouding. Je kunt daarbij denken aan pijn in de knie, een pijnlijke heup en pijn in de onderrug. Het dragen van schoenen met een afgesleten zolen vergroot het risico op lichaamsklachten elders in het lichaam. Dat komt doordat hoe meer de schoen versleten raakt, hoe meer deze bewegingspatronen worden overdreven. Eventuele bewegingsfouten (overpronatie of supinatie) kunnen extremer en juist meer gestimuleerd worden naarmate de schoenen versleten zijn.

Wat vertellen de slijtagepatronen van je schoenen je nog meer?

Naast dat het slijtagepatroon van je schoenen je wat kan vertellen of de manier waarop je loopt, kan het je ook iets vertellen over hoe kapot de schoenen zijn. Visuele aanwijzingen kunnen aantonen dat het tijd is voor een nieuw paar schoenen of dat je jouw schoenen laat repareren door een goede schoenmaker. Zo zijn onder andere overmatige kreukels in de middenzool, overmatige slijtage van de buitenzool en pijntjes die niet kunnen worden herleid tot een andere oorzaak, een teken dat de kwaliteit van je schoenen afneemt. Het afslijten en kreuken van de buitenzolen suggereert dat het schuim of rubber zijn schokabsorberende eigenschappen zal verliezen. Overmatige slijtage van de buitenzool betekent minder bescherming, grip en ondersteuning, waardoor je looppatroon mogelijk extra in één richting wordt beïnvloed.

Wat kun je doen tegen een verkeerd slijtagepatroon van je schoenen?

Gelukkig zijn er verschillende manier om een verkeerd slijtagepatroon van je schoenen tegen te gaan. Oude en versleten schoenen kunnen soms gerepareerd worden door een goede schoenmaker. Zij kunnen zowel de binnenzijde als de buitenzijde van je schoenen repareren. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de schoenen voorzien van een nieuwe loopzool, de hak van de schoen vervangen of de voering van de schoenen repareren.

Soms zijn schoenen echter te veel versleten en is het beter dat je voor nieuwe schoenen kiest. Je wilt natuurlijk een verkeerd slijtagepatroon bij je nieuwe schoenen in de toekomst voorkomen. Zoals we hierboven hebben gelezen worden deze afwijkende slijtagepatronen veroorzaakt door een combinatie van de stand van je voeten en de afwikkeling van je voet (looppatroon). Overpronatie gaat vaak gepaard met platvoeten en een doorgezakte voet. Supinatie komt vaak voor in combinatie met de voetstand van een holvoet.

Nu je weet wat het slijtagepatroon van je schoenen jouw vertellen, is het tijd om steunzolen te gebruiken om de uitlijning en efficiëntie van je looppatroon te verbeteren. Goede steunzolen zijn namelijk het perfecte hulpmiddel om de stand van je voeten te corrigeren en een verkeerd slijtage patroon van je schoenen tegen te gaan. Zo hebben wij verschillende platvoet steunzolen, overpronatie steunzolen en holvoet steunzolen om een afwijkende stand van je voet op een verantwoordelijke wijze te ondersteunen, te corrigeren en je looppatroon te verbeteren.

Platvoet Support Steunzool

Platvoet Support Steunzool (0150)

Steunzool Doorgezakte Voet Support 0419 - 01

Steunzool Doorgezakte Voet Support (0149)

Holvoet Support Steunzool 0145 - 01

Holvoet Support Steunzool (0145)

Steunzool Overpronatie Support

Steunzool Overpronatie Support (0148)

Veelgestelde vragen

Het slijtagepatroon op de buitenzool van je schoenen kan belangrijke aanwijzingen geven over de manier waarop je loopt en over de manier waarop jij jouw voeten afwikkelt. Er zijn drie verschillende slijtagepatronen – neutraal, mediaal en lateraal, die kunnen wijzen op overpronatie of supinatie.

Psst: Heb je een fout gezien? Stuur ons een mailtje, wij zijn je erg dankbaar!

Nieuwste berichten

Volg ons

Heb je een vraag?

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.

2 reacties

  1. Henk van den hurk op 20 januari 2024 om 14:19

    Kan ik door schuin afgesleten wandelschoenen ook hielspoor krijgen? Ik heb dit namelijk al 2 keer meegemaakt aan allebei de voeten. Nadat ik de eerste keer merkte dat mijn zolen waren afgesleten heb ik ze vervangen voor een nieuw paar, maar had ik toen al te lang doorgelopen?

    • Skystep op 22 januari 2024 om 16:15

      Beste Henk,

      Bedankt voor uw bericht.

      Hielspoor wordt veroorzaakt door een overbelasting van de peesplaat (fascia plantaris). Eén van de meest voorkomende oorzaken hiervan is een afwijkende voetstand. Door een verkeerde drukverdeling onder je voet ontstaan er veel grotere rek- en trekkrachten op spieren en pezen. Hierdoor kunnen ze geïrriteerd raken, met als gevolg een overbelasting van de peesplaat.

      Het dragen van schoenen met versleten en afgesleten zolen vergroot het risico op lichaamsklachten elders in het lichaam. Dat komt doordat hoe meer de schoen versleten raakt, hoe meer de bewegingspatronen van overpronatie of supinatie worden gestimuleerd. Zo wordt een verkeerd looppatroon mogelijk extra in één richting beïnvloed.

      Ja, het is dus mogelijk dat het dragen van schoenen met versleten zolen heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van hielspoor. Het kan zijn dat je te lang hebt doorgelopen nadat je de eerste keer merkte dat je zolen waren versleten. Het is belangrijk om goed op de staat van je schoenen te letten en op tijd nieuwe schoenen aan te schaffen om blessures zoals hielspoor te voorkomen. Met goede steunzolen kun je een afwijkende stand van de voet corrigeren en het looppatroon verbeteren.

      Met vriendelijke groet,

      Klantenservice Skystep

Laat een reactie achter