Last van een pijnlijke knie?

Over verschillende klachten, oorzaken & behandeling

Je knieën, twee gewrichten die een scharnierverbinding vormen tussen je onder- en bovenbenen. De meest complexe gewrichten van het menselijk lichaam, die aan de voorkant beschermd worden door je knieschijven. Je knieën worden dag in, dag uit flink aan het werk gezet door jou. Lopen, gaan zitten, opstaan, bukken, rennen, allemaal bewegingen waarbij je je knieën gebruikt.

Dat jij last hebt van je knie kan meerdere oorzaken hebben en je kunt hiervan verschillende soorten pijn ervaren. Op deze pagina lees je daar meer over. Daarnaast geven we je stabiliteit- en spieroefeningen om je knieën te versterken en lees je over diverse manieren om deze pijn in je knie te behandelen.

De steunzool arch support is een zeer comfortabele steunzool voor de gehele voet en biedt een goede stevige ondersteuning aan de holte van de voet waardoor deze zool uitstekend geschikt is voor mensen met platvoeten. Het corrigeert de belasting op je voet en zet het lichaam weer in de juiste houding waardoor heup, knie, en rug worden ontlast.

De Zamst ZK-X Kniebrace is de meest innovatieve en geavanceerde kniebrace in het assortiment van Zamst. De kniebrace bevat een uitstekende voorste stabiliteit en kan dienen als een sterke ondersteuning voor sporters met een kwetsbare voorste kruisband (ACL), binnenband van de knie (MCL) en/of buitenband van de knie (LCL) tijdens fysieke activiteiten.

De sportzool Sport Support is gemaakt van een flexibel materiaal. Voor een goede, stabiele en comfortabele ondersteuning tijdens het sporten. De sportzolen bieden een goede ondersteuning aan de gehele voet waardoor je lichaam weer in de juiste houding komt te staan en je knie en rug worden ontlast.

Zit de geschikte oplossing er voor jou niet bij? Bekijk dan al onze oplossingen bij een pijnlijke knie.

De knie - een zeer kwetsbaar lichaamsonderdeel

Een knie is door de bouw en functie een zeer kwetsbaar lichaamsonderdeel. Het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid kan door veel factoren worden verstoord. Wanneer belasting hoger is dan de belastbaarheid, kunnen knieklachten ontstaan. Het is dan ook niet vreemd dat je pijn in je knie ervaart, vooral omdat er zoveel verschillende oorzaken voor een pijnlijke knie zijn.

Klachten kunnen ontstaan tijdens het sporten, door je knie te verdraaien, door overbelasting of door een slechte houding. Wanneer je voet bijvoorbeeld naar binnen zakt, draait je onderbeen ook mee. Dit zorgt voor overbelasting aan de binnenbanden van je knie.

Diverse soorten knieklachten

De knie, een complex onderdeel van het menselijk lichaam dat het zwaar te verduren heeft door dagelijkse beweging en sporten. Door de complexiteit kunnen op verschillende plaatsen (pijn)klachten ontstaan. Hieronder geven we jou een overzicht van diverse knieklachten.

Pijn in je knie bij het buigen

Wanneer je last hebt van je knie, zul je dit vooral merken bij het buigen van je knie. Hierbij zet je namelijk het gewricht en alle bijbehorende banden, pezen, schijven e.d. aan het werk. Wanneer je je knieën overbelast hebt, ervaar je pijn in je knie bij het buigen. Een ontsteking of gescheurd kraakbeen zorgt ervoor dat je altijd pijn aan je knie hebt en niet alleen bij beweging.

Stekende pijn in je knie

Ervaar je een stekende pijn in je knie? Plotselinge pijnscheuten tijdens bewegen of bij de dagelijkse beweging? Laat je knie of beide knieën dan goed onderzoeken door je (huis)arts. Deze pijn kan duiden op knieklachten door diverse oorzaken. Zo zou het om een gescheurde meniscus kunnen gaan, gescheurd kraakbeen of bijvoorbeeld een lopersknie. Met je arts kun je het beste overleggen welke behandeling passend is.

Sport je? Dan is het belangrijk om gedoseerd rust te nemen (verlaag de belasting) tot je behandelplan duidelijk is.

Pijn aan de binnenkant van je knie

Heb je specifiek pijn aan de binnenkant van je knie? Dan kan het goed zijn dat je door een verkeerde houding je pezen en gewrichten extra belast. Een doorgezakte (voor)voet zorgt ervoor dat je voeten naar binnen staan en het kniegewricht uit balans staat. Om de druk op je knieën op te vangen en de holte van je voeten te ondersteunen, kun je kiezen voor inlegzooltjes als oplossing voor pijn aan de binnenkant van je knie.

Heb je naast pijn aan de binnenkant van je knie ook last van een opgezwollen knie, zak je door je knie heen of kun je je knie niet goed buigen? Dan kan het ook zijn dat je een scheurtje hebt in je binnenste knieband en dat je daardoor de pijn ervaart. Fysiotherapie kan hierbij helpen, soms is een operatie noodzakelijk. Ook hierbij is het verstandig om contact op te nemen met je (huis)arts.

Pijn in je knieschijf

Wanneer je last hebt van je knieschijf (voorkant knie), kunnen hier diverse oorzaken voor zijn. Zo kun je een verstuiking oplopen aan je knieschijf, maar je knieschijf kan ook uit de kom raken. Hierbij kan fysiotherapie en krachttraining je helpen. Heb je een fractuur in je knieschijf? Dan zal deze hersteld moeten worden door middel van een knieoperatie.

Last van een krakende knie

Heb je last van krakende knieën? Dan kunnen wij jou in 99% van de gevallen geruststellen. Zolang je geen pijn hebt wanneer jij je knieën buigt, is er over het algemeen niets aan de hand. Voel je bij het kraken ook pijn en stijfheid? Dan kun je het beste langs je (huis)arts om te kijken waar het kraken en de pijn vandaan komen.

Oorzaken voor een pijnlijke knie

Er zijn diverse oorzaken voor een pijnlijke knie. Zo spelen overbelasting, ontstekingen en ouderdom een grote rol bij de gezondheid van je knieën. Lees hieronder de diverse oorzaken die zorgen voor knieklachten.

Last van een overbelaste knie

Een pijnlijke knie door overbelasting, deze klachten ontstaan wanneer de belasting op de knie hoger of zwaarder wordt dan de belastbaarheid. Hierbij kun je denken aan overbelasting door bewegen (hardlopen en voetballen), maar ook aan overbelasting door overgewicht.

Heb je een overbelaste knie door te veel beweging? Probeer dan een tijdje rustig aan te doen en bouw rustig de inspanning weer op. Je kunt hierbij oefeningen doen om jouw knieën te versterken.

Heb je last van overgewicht en krijg je hierdoor pijn in je knie? Blijf dan wel in beweging (wandelen, fietsen, lichte fitness) en probeer je gewicht te verminderen om van je knieklachten af te komen.

Een ontsteking in je knie

Een ontsteking in je knie kan veroorzaakt worden door reuma, een bacterie of overbelasting. Een ontsteking is te herkennen aan een vochtophoping en voelt vaak warm aan.

De verschillende oorzaken voor deze ontsteking, vragen ook voor verschillende behandelingen. Zo is reuma niet te genezen, maar met pijnstillers en ontstekingsremmers kun je wel de ontsteking tegengaan. Bij een bacteriële infectie krijg je doorgaans een antibioticakuur om de infectie aan te pakken.

Wanneer je een ontsteking hebt door overbelasting, dan heb je vaak last van een ontstoken knieslijmbeurs. Dit is het kussentje tussen je pees en bot. Om deze ontsteking te voorkomen is het belangrijk om te letten op je houding. Krijg je toch een ontsteking? Dan kan dit probleem verholpen worden met een injectie of door het knieslijmbeurs operatief te verwijderen.

Knieklachten voor overpronatie

Je spreekt van overpronatie wanneer de voet overmatig kantelt of kantelt op momenten waarop dit niet gewenst is, bijvoorbeeld aan het eind van je loopbeweging. Deze verkeerde stand van de voeten kan leiden tot knieklachten. Dit omdat je knieën hierdoor een verkeerde beweging maken, ze gaan overcorrigeren of ook scheef staan. Een steunzool om de holte van je voet en hielbeen te ondersteunen, kunnen overpronatie voorkomen en zullen er uiteindelijk voor zorgen dat je geen pijn in je knie meer hebt.

Ouderdom en slijtage van je knie

Naarmate je ouder wordt, vermindert de kwaliteit van je kraakbeen in je knieën, wat uiteindelijk slijtage veroorzaakt. Dit zorgt er dan ook voor dat veel ouderen last hebben van knieklachten. Dit heeft dan vaak niks te maken met extra overbelasting en andere oorzaken van een pijnlijke knie.

Slijtage in de knie zorgt voor pijnklachten en is lastiger te verhelpen.

Pijn in je knie na het hardlopen

Heb je na of tijdens het hardlopen last van je knieën? Dan kan het zijn dat je last hebt van een lopersknie. Je kunt hierbij last van de zijkant of de voorkant van je knie hebben. Ook hierbij is het niet je knie zelf die ervoor zorgt dat je last van je knie krijgt, maar ligt het probleem wederom bij de balans van je voeten en benen. Door scheefstand van je voeten krijg je uiteindelijk last van je knieën en misschien nog wel meer lichaamsdelen (heupen bijvoorbeeld).

Wat je kunt doen aan een lopersknie? Neem rust, bekijk of kniebraces je kunnen helpen voor extra support, laat een loopanalyse uitvoeren en ga op zoek naar een oplossing voor de scheefstand van je voeten. In het dagelijks leven kun je voor extra ondersteuning gaan d.m.v. inlegzooltjes in je schoenen. Tijdens het sporten kun je ervoor kiezen om je voetboog extra te ondersteunen met inlegzooltjes die speciaal voor het sporten ontworpen zijn.

Wil je je knieën versterken? Doe dan deze knieversterkende oefeningen

Eerst twee algemene tips bij knieklachten: 1 - probeer in beweging te blijven, 2 - verlicht de druk op je knieën wanneer je beweegt. Zo is fietsen (eventueel op een hometrainer) een goede manier om het kniegewricht toch enigszins soepel te houden.

Stabiliteit van de knie trainen

Ga op één been staan, buig dit been licht en train hierdoor de stabiliteit van je knie. Wanneer je niet goed kunt blijven staan, kun je altijd lichtjes leunen op een stoel of tafel. Lukt dit al aardig? Probeer het dan eens op een onstabiele ondergrond, zoals een zachte mat.

Knieversterkende oefeningen

De squat
Ga rechtop staan en zet je voeten iets uit elkaar, ongeveer ter breedte van je schouders. Laat je voeten zo’n twintig tot dertig graden naar buiten wijzen. Je gaat nu zakken alsof je gaat zitten op een stoel. Om je balans te houden, kun je je armen naar voren houden. Zorg dat je gehele voet op de grond blijft en let op dat je knieën niet voorbij je tenen komen. Probeer je bovenbenen en de vloer beiden in dezelfde lijn te krijgen.

Deze oefening kun je eventueel verzwaren met gewichten, maar probeer eerst eens de uitvoering helemaal goed te beheersen. Verandering creëren binnen de spiergroepen die je traint? Zet dan je voeten eens verder uit elkaar.

(Walking) lunges
Sta rechtop, neem met één been een grote stap naar voren en zak rustig door je benen naar beneden. Probeer je bovenlichaam hierbij rechtop te houden en zorg ervoor dat beide benen in een hoek van negentig graden staan. Let er op dat je voorste knie niet voorbij je teen komt, je achterste knie mag bijna de grond raken. Kom rustig weer naar boven om meerdere lunges achter elkaar te doen of zet beide voeten weer bij elkaar om walking lunges te doen. Hierbij zet je steeds je andere voet naar voren, waardoor je als het ware gaat lopen door iedere keer een nieuwe lunge uit te voeren.

Let er bij de lunges op dat je knie netjes recht blijft staan en niet naar binnen of naar buiten buigt.

Jouw pijnlijke knie (laten) behandelen

Zoals je in dit artikel hebt gelezen, is het bij bepaalde klachten verstandig om een (huis)arts te raadplegen voor het specifieke behandelplan. Wanneer je extra ondersteuning nodig hebt om de druk op je knieën op te vangen tijdens het dagelijks leven of tijdens het sporten, bekijk dan eens onze oplossingen in de vorm van een inlegzooltje. Je ondersteunt met deze steunzolen de holte van je voet en je hielbeen en verhoogt het dempend vermogen. Dit betekent minder slijtage van het kraakbeen in je knieën en daarnaast zullen je knieklachten verminderen.

Tot slot

Heb jij klachten aan of door jouw voeten, maar komen de klachten niet overeen met bovenstaande oorzaken en symptomen? Bekijk dan eens onze overzichtspagina met alle steun- en inlegzolen of check je symptomen binnen de symptomenbank.

Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op voor een deskundig advies!

Please enter your name.
Please enter a valid email.
Please enter a message.