Holvoet (Pes Cavus)

Het ontstaan, de behandeling en 9 oefeningen

Pes Cavus, Pes Cavovarus, Cavovarusvoet of, gewoon in de volksmond, holvoet. Het gaat hier om een niet zo vaak voorkomende afwijking. Een aandoening die exact het tegenovergestelde is van platvoeten. Maar wat is holvoet nu eigenlijk?

Holvoet is een vervelende afwijking aan je voeten, herkenbaar door een verhoogde voetboog en een flink verhoogde wreef, meer dan bij een normale vorming van de voet. Wij geven in dit artikel informatie over het ontstaan van deze afwijking, de gevolgen en welke behandeling jou kan helpen.

Een holvoet zorgt voor een verkeerde houding van de voet, wat andere lichamelijke klachten kan veroorzaken. De Holvoet Support steunzool zet je lichaam weer in de goede houding, wat nodig is om van je klachten af te komen.

Heb je last van een holvoet, dan staat niet alleen je voet in de verkeerde houding, maar ook de rest van je lichaam lijdt eronder. Los het op met deze holvoetsteunzool die ook nog eens in alle soorten damesschoenen past.

Loop niet door met de klachten die een holvoet veroorzaken, maar los ze op met deze comfortabele en corrigerende holvoetsteunzool.

Holvoetcheck

Heb jij het vermoeden dat je holvoeten hebt, maar weet je het niet zeker? Doe eens de watertest. Hierbij maak je je voeten nat en plaats je een voetafdruk op de vloer (bijvoorbeeld op een tegel in de badkamer). Vergelijk jouw afdruk met de afdrukken hiernaast.

Zeker weten? Ga dan langs je huisarts of een podotherapeut.

Waardoor ontstaat holvoet?

Ongeveer de helft van alle bekende holvoet klachten komen voort uit een neurologische aandoening. De zenuwen en spieren die in de voet te vinden zijn, werken niet optimaal. Andere bekende gevallen betreffen een erfelijk overdraagbare aandoening. Bij kinderen kan het zelfs een eerste uiting van HMSN zijn, een ernstige spierziekte die de spieren en zenuwen aantast en wordt veroorzaakt door een afwijking in het DNA.

Door de aantasting werken de binnenste voetspieren, die er voor zorgen dat de voet naar binnen getrokken wordt, te hard. De buitenste spieren zijn juist niet hard genoeg aan het werk, waardoor ze verslappen. De enkels hangen wat naar buiten en het hielbeen is naar binnen gedraaid. Langzaam maar zeker treedt er een vervorming in de voet op.

Wat zijn de gevolgen?

Doordat je voeten vervormen, verandert de stand van je voeten. Instabiele enkels, teenproblemen, eelt en likdoorns zijn typische problemen die door holvoet ontstaan. Pijnscheuten in je knie, heup, rug en nek zijn problemen die minder vaak voorkomen, maar ook deze kunnen in enkele gevallen ontstaan.

Welke behandeling helpt?

Wij raden je aan om eerst bij je huisarts langs te gaan wanneer jij last hebt van klachten die veroorzaakt worden door een holvoet. Afhankelijk van de klachten zul je worden doorgestuurd naar een orthopeed of fysiotherapeut. Dit kan zijn voor het maken van röntgenfoto’s en het overwegen van een operatie, maar ook voor oefeningen en ondersteuning.

In sommige gevallen worden de klachten veroorzaakt door een combinatie van holvoet en overgewicht. Het is in dit geval een goede keus om ook een diëtist in te schakelen.

Behandeling zonder operatie

Na een bezoek aan je huisarts is het mogelijk dat je doorverwezen wordt naar een fysiotherapeut. Hij of zij kan je exacte adviezen geven over jouw unieke holvoet situatie. Je zult in dat geval met een aantal oefeningen naar huis worden gestuurd.

Extra hulpmiddelen bij de behandeling van jouw voetprobleem zijn de juiste schoenadviezen, therapie-/steunzolen, schoenaanpassingen en maatschoenen.

Door middel van steunzolen kan er een betere drukverdeling plaatsvinden in je schoen. Je voet wordt hierdoor beter ondersteund waardoor de klachten af kunnen nemen. Ook de klachten van eventuele klauw- en hamertenen worden verminderd door het gebruik van steunzolen bij holvoeten.

Oefeningen om pijn te verlichten

Hieronder geven wij je diverse oefeningen om je voeten los te maken bij pijn en stijfheid. Deze oefeningen kun je zowel staand als zittend uitvoeren. Wissel af tussen je linker- en rechtervoet bij het uitvoeren van de oefeningen.

Oefening 1 - Plaats je hak op de grond, wikkel je voet af tot je met je hele voet de grond raakt. Til nu je hak op tot je alleen nog met je voorvoet de grond raakt. Ga hierna weer terug, je gehele voet op de grond, daarna alleen je hak, etc.

Oefening 2 - Zet je hak op de grond, draai je voet links- en rechtsom. Gaat dit lastig door de stijfheid in je voet, til je hak dan iets op om de oefening uit te voeren. Je focus verschuift nu wel naar de enkel. Probeer daarom, na enige tijd draaien, deze oefening nogmaals met je hak op de grond.

Oefening 3 - Heb je een gladde vloer? Trek dan gladde sokken aan of gebruik een washandje. Zet je voet op de grond en schuif deze rustig van je af. Laat de voet terugkomen en schuif je voet naar achteren. Herhaal dit enkele keren. Deze oefening is staand het makkelijkste uit te voeren.

Tip - heb je tapijt in huis? Til je voet dan iets op om deze oefening uit te voeren.

Oefening 4 - Zet je hak op de grond terwijl je voorvoet in de lucht hangt. Beweeg nu de binnen- en buitenrand van je voeten omhoog en naar beneden (de één omhoog, de ander naar beneden).

Rek het peesblad onder je voet - Ga zitten op een stoel of kruk, zet je hak op de grond en vouw je handen onder je voorvoet. Trek je voorvoet voorzichtig naar je toe om het peesblad onder je voet op te rekken.

Lange kuitspier - Ga, voor houvast, met je handen tegen een muur staan en leun hierbij iets voorover (houd je armen gestrekt), strek één been naar achter, zet je hak hierbij rustig op de grond. Het andere been blijft gebogen onder het lichaam staan.

Korte kuitspier - Je kunt bij deze oefening ook met je handen tegen de muur leunen. Plaats een voet naar achteren en buig beide benen. Bij deze oefening zul je de rek wat lager in je kuit voelen.

 

Rekken en strekken van de kuitspieren

Oefening 1 - Ga zitten of staan en leg een (hand)doek op de grond. Pak deze doek op met je voet door je tenen samen te knijpen en til hem omhoog. Herhaal dit enkele keren.

Oefening 2 - Ga zitten of staan en leg een aantal ronde voorwerpen, zoals aan knikkers, op de grond. Pak deze op met je voet door je tenen samen te knijpen en til je been omhoog. Herhaal dit enkele keren. Je kunt deze oefening uitvoeren met één rond voorwerp of met meerdere.

Oefening 3 - Voor deze oefening heb je een weerstandsband nodig. Deze banden zijn in verschillende sterktes te verkrijgen. Begin met een lichte weerstand en verzwaar deze naarmate je spieren sterker worden. Ga  op de grond zitten met beide benen naar voren. Breng de weerstandsband om één van je voorvoeten. Je kunt deze spieroefening op twee manieren uitvoeren.

  • Manier 1: zorg ervoor dat de weerstandsband strak staat, beweeg nu je voorvoet van je af zonder de weerstandsband te laten veren. Je handen blijven dus op dezelfde plek.
  • Manier 2: houd je voet recht en beweeg je armen rustig naar achteren. Zorg dat je voet recht blijft door er kracht op te zetten.

Tot slot

Heb jij klachten aan of door jouw voeten, maar komen de klachten niet overeen met bovenstaande oorzaken en symptomen? Bekijk dan eens onze overzichtspagina met alle steun- en inlegzolen of check je symptomen binnen de symptomenbank.

Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op voor een deskundig advies!

Please enter your name.
Please enter a valid email.
Please enter a message.