Heb je last van hielspoor?

Vervelend, je hebt een pijnlijke hiel of pijnlijke hielen wanneer je uit bed komt. Gelukkig verdwijnt het allemaal snel en loop je de rest van de dag weer pijnvrij.

Op een gegeven moment merk je ook de pijn overdag op, als je een tijdje aan je bureau hebt gezeten of in de auto stapt om boodschappen te doen. Je vraagt wat rond en hoort uit diverse hoeken dat jij misschien wel last hebt van hielspoor.

Lees op deze pagina meer informatie over hielspoor, de klachten die je hierbij kunt ervaren en de juiste behandeling.

Inhoud

    Omschrijving klacht

    Wat is hielspoor?

    Bij hielspoor heb je last van pijn in je hiel. Hielspoor noemen we met de medische benaming calcaneusspoor. Calcaneusspoor is afgeleid van het Latijnse woord calcaneus wat hielbeen betekent. Hielspoor is een verkalking van de peesplaat aan het hielbeen. Deze uitstekende verkalking hoeft geen klachten te geven, maar gaat in de praktijk vaak gepaard met fasciitis plantaris. Hetgeen dat wél pijn in je hiel veroorzaakt.

    Onder je voet loopt een brede pees die we de peesplaat noemen. De peesplaat (fascia plantaris) verbindt de voorvoet met de hiel en zorgt bij elke stap voor een goede afwikkeling van je voet. Hielspoor bevindt zich op de plek waar de peesplaat aanhecht op het hielbeen. Het aanhechtginspunt van de pees bij het hielbeen kan overbelast raken. Door overbelasting kunnen er scheurtjes, irritaties en ontstekingen ontstaan in de peesplaat ter hoogte van het aanhechtingspunt bij het hielbeen. Op het moment dat je lichaam extra bot aanmaakt om dit punt te verstevigen, kunnen we spreken van hielspoor.

    Dit extra bot noemen we verkalking en is goed waar te nemen op een röntgenfoto of echo/echografie. Wist je dat in Nederland ongeveer 75% van de volwassenen een uitsteeksel heeft aan het hielbeen? De meeste mensen merken hier niets van, maar zo’n 300 a 400 duizend mensen ondervinden hier dagelijks veel hinder van. Het weefsel om de verkalking kan namelijk ontstoken raken en jou de pijn geven die je voelt.

    Hielspoor is een vervelende blessure. Het is lastig te herkennen doordat veel klachten aan de hiel dezelfde symptomen hebben, maar niet allemaal duiden op hielspoor. Het uitstellen van een behandeling kan ervoor zorgen dat de blessure maanden gaat duren. Wil jij weten of je last hebt van hielspoor? Op deze pagina vind je alle informatie over hielspoor en een handige hielspoor test die je een goede indicatie kan geven.

    Symptomen & klachten

    Klachten en symptomen bij hielspoor

    In de meeste gevallen geeft hielspoor geen klachten. Heel veel mensen hebben namelijk zo’n uitstekend stukje bot (verkalking) onder het hielbeen, maar ervaren helemaal geen klachten. Wanneer er zich een ontsteking ontwikkelt op het punt waar de peesplaat aanhecht op het hielbeen, ontstaan de pijnklachten. Over het algemeen is de oorzaak van de pijn in je hiel dus niet de hielspoor zelf, maar een ontsteking aan het zachte weefsel om deze verkalking heen (fasciitis plantaris).

    Hielspoor kun je herkennen aan een felle en stekende pijn onder je hiel tijdens het staan of lopen. Veel mensen beschrijven de pijn van hielspoor en fasciitis plantaris als een mes of speld die in de onderkant van hun voeten steekt. De meest pijnlijke momenten ervaar je over het algemeen ’s-ochtends bij het opstaan, of na een langere periode van rust. Dat komt doordat spieren en pezen tijdens rustperiodes nauwelijks worden gebruikt. Hierdoor zullen ze enigszins verkorten en verstijven. Wanneer je weer gaat bewegen, komt er plotseling veel druk te staan op de strakke peesplaat onder de voet. Met als gevolg een felle en stekende pijn onder je hiel.

    De scherpe en stekende pijn verandert wanneer je een tijdje in beweging bent in een doffere pijn. Nadat je een tijdje in beweging bent, zullen de zenuwen gewend raken aan de beweging en zal de pijn enigszins afnemen. Het hele hielbeen kan erg pijnlijk zijn wanneer je hier op drukt. Daarnaast kan er een lichte zwelling onder hiel ontstaan en kan de hiel warm aanvoelen.

    Bij hielspoor kun je meerdere symptomen ervaren. Hoe eerder jij aan de slag gaat met de behandeling van je hielspoor, des te beter en sneller het herstel zal verlopen. Blijf vooral niet doorlopen, denkende dat het vanzelf wel weer overgaat. Doe je dit wel, dan is de kans groot dat je alleen maar meer last van een pijnlijke hiel gaat krijgen. Je kunt hielspoor herkennen aan de volgende symptomen:

    • Felle en stekende pijn onder je hiel;
    • Stekende pijn aan de zijkant van je hiel of van je voet;
    • Pijn ervaar je vooral ’s ochtends bij het opstaan of na een langere periode van stilzitten. De pijn neemt af en wordt doffer wanneer je wat langer in beweging bent;
    • Een pijnlijke, stijve voet;
    • De peesplaat onder de voet voelt strak en gespannen aan;
    • Een lichte zwelling onder hiel;
    • Pijn in je hiel bij autorijden is een duidelijk symptoom. Als je veel op de snelweg zit en je rijdt op cruise control, zal je deze pijn minder of niet ervaren;
    • De plek van de pijn is niet altijd duidelijk aan te wijzen. Je kunt over de gehele voet een pijnlijk gevoel ervaren of op een specifieke plek. Daarnaast is de pijn ook niet iedere dag hetzelfde.

    Oorzaken

    Oorzaken van hielspoor

    Hielspoor wordt veroorzaakt door een overbelasting van de peesplaat (fascia plantaris). Wanneer de peesplaat overbelast raakt, ontstaan er irritaties, scheurtjes en ontstekingen in de pees ter hoogte van het hielbeen. Tijdens de genezing van de scheurtjes kan je lichaam bot aanmaken om de verbinding tussen het hielbeen en de peesplaat te verstevigen. Het weefsel om dit extra stukje bot kan gaan ontsteken wat vervolgens zal lijden tot pijn in je hiel. Waardoor de peesplaat overbelast raakt, kan veel verschillende oorzaken hebben. Vaak is het een combinatie van meerdere oorzaken.

    Wil je zeker weten of jij hielspoor hebt, ga dan langs bij je huisarts.

    Hier vind je een lijst met de meest voorkomende oorzaken van hielspoor:

    Afwijkende voetstand (platvoet of holvoet)

    Hielspoor ontstaat heel vaak door een verkeerde stand van je voeten. Een afwijkende voetstand kan namelijk lijden tot een overbelasting van de peesplaat. Denk hierbij aan voettypen zoals bijvoorbeeld een platvoet, doorgezakte voet of holvoet. Bij een platvoet is er bijna geen voetboog zichtbaar en ‘hangen’ je enkels naar binnen. Een holvoet herken je juist aan een (extreem) hoge voetboog en naar buiten hangende enkels. Je voeten kantelen als het ware naar binnen of naar buiten tijdens het lopen. Daardoor komt de hiel scheef onder het onderbeen te staan. Je lichaam zal deze standsafwijking ergens in het lichaam proberen te corrigeren. Door deze verkeerde drukverdeling onder je voet ontstaan er veel grotere rek- en trekkrachten op spieren en pezen waardoor deze geïrriteerd kunnen raken. Met als gevolg, een overbelasting van de peesplaat. In onze ervaring blijkt dat een afwijkende voetstand in de meeste gevallen de onderliggende veroorzaker is van hielspoor. De klacht openbaart zich vaak in combinatie met andere oorzaken.

    Overbelasting door sporten of overgewicht

    Hielspoor ontstaat door irritatie bij de aanhechting van de peesplaat en wordt vaak veroorzaakt door overbelasting. Zoals we hierboven hebben omschreven kan deze overbelasting ontstaan door een afwijkende voetstand, maar ook door bijvoorbeeld overgewicht of sporten. Zo ontstaat er tijdens het sporten veel meer druk op je voeten en enkels. Tijdens het hardlopen komt er bij elke landing van je voet de druk van wel 2 tot 3 keer je lichaamsgewicht vrij. Wanneer je springt is dit zelfs 5 keer je lichaamsgewicht.

    Schoenen met goede schokdemping zijn dus enorm belangrijk. Wanneer je twijfelt of je schoenen een goede demping hebben, kun je altijd kiezen voor goede en dempende sportzolen als aanvulling. Heb je daarnaast ook last van een afwijkende voetstand en/of overgewicht? Dan wordt het probleem tijdens het sporten alleen maar groter en ontstaat er nog meer druk op de peesplaat. In heel veel gevallen is een afwijkende voetstand de onderliggende oorzaak van een pijnlijke hiel tijdens het sporten.

    Sporten als zwemmen en fietsen brengen weinig risico met zich mee, simpelweg omdat de voeten hier nauwelijks bij worden belast. Sporten met een verhoogd risico zijn bijvoorbeeld basketbal, volleybal, tennis en hardlopen. Probeer met name bij hardlopen het rennen op een harde ondergrond te vermijden.

    Slechte schoenen

    Slechte schoenen kunnen zeker ook de oorzaak zijn van hielspoor. Waar je vooral op moet letten is of de schoenen voldoende ondersteuning en demping (vooral in sportschoenen). Draag dus (sport)schoenen met goede demping, stabiliteit en een goed voetbed. Een goed voetbed ondersteunt met name de voetboog. Hierbij zijn je looppatroon, de afwikkeling van je voet en je lichaamsgewicht belangrijk.

    Schoenen van goede kwaliteit zijn vaak niet de goedkoopste, maar gaan over het algemeen wel langer mee en zijn beter voor je voeten. Het is altijd verstandig je voeten op te laten meten door een deskundige in de schoenwinkel. Je voeten kunnen namelijk veranderen (iets doorzakken) naar mate je ouder wordt.

    Veel en langdurig staan

    Moet jij bijvoorbeeld op je werk veel en langdurig staan? Dan zou het goed kunnen dat dit een van de oorzaken van je hielspoor is. Langdurig staan zorgt namelijk voor veel druk op je hielen. In combinatie met andere oorzaken zou dit kunnen leiden tot een overbelasting van de peesplaat.

    Leeftijd en ouderdom

    Ouderdom komt met gebreken is een uitdrukking die je vast wel eens hebt gehoord. Helaas geldt dit ook voor de ontwikkeling van hielspoor onder je voet. Hielspoor komt vooral voor bij mensen boven de 40 jaar. Door slijtage wordt het vetkussen onder je voet dunner en de peesplaat minder flexibel. Naarmate je ouder wordt kunnen je voeten doorzakken, met een verkeerd looppatroon tot gevolg. Een verkeerd looppatroon zorgt voor extra druk op het hielbeen en de peesplaat. Te lang rondlopen met een verkeerd looppatroon kan leiden tot een overbelasting.

    Behandeling

    De juiste behandeling bij hielspoor

    Eerste advies bij hielspoor blessures:

    • Gun de overbelasting rust en stop tijdelijk met sporten;
    • Het getroffen gebied goed koelen, dit werkt ontstekingsremmend;
    • Draag schoenen met een goede demping;
    • Maak gebruik van goede hielspoor inlegzolen;
    • Doe rek-, strek- spierversterkende oefeningen;
    • Gebruik ’s nachts een hielspoor correctiekous of nachtspalk.

    Hielspoor behandelen kun je op veel verschillende manieren doen. Er zijn namelijk tal van methodes die beweren je van hielspoor klachten te verlossen. Denk hierbij aan shockwave therapie, acupunctuur, corrigerende steunzolen en bijvoorbeeld een hielspoor nachtspalk. De ene manier is effectiever dan de andere en in de praktijk blijkt dat men met vrijwel elke methode zeer wisselende resultaten boekt. Wat voor de een supereffectief was, is dat voor de ander nauwelijks en vice versa. Iets wat ergens misschien ook wel logisch is, omdat niet iedereen door dezelfde oorzaak hielspoor oploopt.

    Zoals we hierboven hebben uitgelegd is hielspoor een echte overbelasting blessure. Het is van groot belang om te achterhalen waardoor de peesplaat overbelast is geraakt. Een afwijkende stand de voeten (bijvoorbeeld een holvoet of platvoet) is in de meeste gevallen de grondlegger van hielspoor klachten. Met een afwijkende voetstand ontwikkel je een verkeerd looppatroon. Daardoor ontstaan er veel grotere rek- en trekkrachten op spieren en pezen waardoor deze geïrriteerd kunnen raken. Wanneer je er bijvoorbeeld ook nog bij sport, worden deze rek- en trekkrachten nog veel groter, met een overbelasting en ontsteking als mogelijk gevolg. Het allerbelangrijkste is om niet te lang met je klachten door te blijven lopen. Hoe langer je wacht met hielspoor behandelen, des te langer het herstel ervan meestal duurt. Wacht je veel te lang? Dan kunnen hielspoor klachten zelfs chronisch worden.

    We willen natuurlijk allemaal zo snel mogelijk van de pijn worden verlost. Zit jij nog in de beginfase van hielspoor? Dan hoef je je niet direct zorgen te maken. Soms gaan de klachten namelijk vanzelf weer over. Als de klachten niet vanzelf overgaan kun je er met de juiste hulp zelf wat aan doen. In het beginstadium van hielspoor (ongeveer 0-6 maanden) kun je al heel veel zelf doen met ons speciale hielspoor behandelplan:

    Stap 1: Neem voldoende rust

    Het is erg belangrijk om de overbelasting rust te gunnen. Stop tijdelijk met sporten en probeer lange wandelingen of lange periodes van staan te vermijden. We snappen dat je toch in beweging wil blijven en iets aan sport wil blijven doen. Kies dan bijvoorbeeld voor zwemmen of fietsen. Daarbij wordt je peesplaat nauwelijks belast.

    Stap 2: Pas koude therapie toe op de pijnlijke plek

    Bij een overbelasting en een ontsteking onder je hiel kun je er baat bij hebben om het getroffen gebied goed te koelen. Dit koelen noemen we koude therapie en werkt namelijk ontstekingsremmend. Daarnaast is het toepassen van koude therapie is een natuurlijke manier om pijnverlichting te bewerkstelligen bij blessures.

    Stap 3: Draag schoenen met voldoende demping

    Bij klachten als hielspoor is belangrijk om eens goed naar je huidige schoenen te kijken. Wanneer deze niet voldoen, is raadzaam om voor andere schoenen te kiezen. Je voeten zijn de fundering voor je lichaam en dragen dagelijks je hele lichaamsgewicht. Goede schoenen zijn daarom enorm belangrijk. Wanneer je op zoek bent naar goede schoenen voor hielspoor moet je er met name op letten of ze voldoen aan de volgende punten:

    • Goede demping onder hiel;
    • Goede afwikkeling van de voet met het liefst flexibele zolen (buigzaam);
    • Schoenen moeten een goede pasvorm hebben (niet te groot, niet te klein, niet te smal en niet te breed. Laat in de schoenenwinkel altijd je voeten opmeten);
    • Schoenen met een goed of uitneembaar voetbed. Wanneer een voetbed uitneembaar is, kun je er zelf goede hielspoor inlegzolen in plaatsen;
    • Kies voor schoenen met een hakverhoging van ongeveer 1 cm. Kies vooral niet voor schoenen met platte zolen. Een hakverhoging zorgt voor minder druk op de achillespees en peesplaat.

    Stap 4: Maak gebruik van speciale hielspoor zooltjes

    Een verkeerde stand van de voeten is de meest voorkomende oorzaak van hielspoor. Het is daarom erg belangrijk om bij hielspoor een verkeerde stand van je voeten te corrigeren. Dit kun je het beste doen met speciale hielspoor inlegzolen. Hielspoor inlegzolen ondersteunen de (doorgezakte) voetboog, corrigeren de stand van het hielbeen en verlichten de pijn onder de hiel. Door overbelasting of een verkeerde stand van de voeten kan er veel spanning komen te staan op deze peesplaat. Wanneer de peesplaat overbelast raakt, kunnen er scheurtjes (ontstekingsverschijnselen) ontstaan in de pees ter hoogte van het hielbeen. Met hielspoor inlegzolen voorkom je deze overbelasting en een te verre uitrekking van de peesplaat (Fascia Plantaris). Ben je bang dat je niet genoeg ruimte hebt in je schoenen voor hele inlegzolen? Kies dan voor de hielspoor inleghakken.

    Stap 5: Rek-, strek- en spierversterkende oefening

    Rek- strek- en spierversterkende oefeningen zijn zeker een goed idee bij de behandeling van hielspoor. Je pakt daarmee namelijk een mogelijke oorzaak aan; stijve of te korte spieren in je voeten en/of kuiten. Door deze speciale oefeningen aan het begin van de dag uit te voeren, verminder je de symptomatische ochtendpijn van hielspoor. Door de krachttraining versterk je de spieren in je voet en benen.

    Bekijk onze hielspoor oefeningen.

    Stap 6: Hielspoor correctiekous of nachtspalk

    Zoals we eerder op deze pagina al hebben kunnen lezen, is de kans groot dat de pees onder je voet verkleefd en verstijfd tijdens lange periodes van rust. Dat komt omdat je de spieren in je voet tijdens bijvoorbeeld de nachtrust nauwelijks gebruikt. Wanneer je opstaat en weer gaat bewegen, komt er ineens veel druk te staan op de strakke peesplaat onder de voet. Met als gevolg, een felle en stekende pijn onder hiel. Dit noemen we met een moeilijker woord symptomatische ochtendpijn bij hielspoor.

    ’s Nachts kun jij nog verder werken aan het herstel van je hielspoor. Dit doe je door een hielspoor nachtspalk of correctiekous te gebruiken. Je voet wordt als het ware de gehele nacht in een gehaakte positie gedwongen. Daarmee wordt een lichte rek op de peesplaat en achillespees uitgeoefend, wat voorkomt dat de peesplaat of achillespees verkort en er verkleving optreedt. Doordat de voet in een gehaakte stand staat, wordt de vorming van kalkweefsel tegengegaan. Kalkweefsel ontstaat voornamelijk wanneer dat de voet langdurig in ontspannen positie verkeerd. Een fijn bijkomend voordeel is dat de kuitspieren lichtjes worden opgerekt, daarmee verklein je de kans op nachtelijke krampen in je kuit.

    Direct naar:   hielspoor inlegzolen