4 platvoet oefeningen om je voeten te versterken

Heb je last van platvoeten en wil je er alles aan doen om minder last van deze voetklacht te hebben? Naast het dragen van platvoet steunzolen kun je oefeningen doen om je voetboog te versterken en de flexibiliteit van je voeten en enkels te verbeteren.

In dit bericht geven we je 4 oefeningen, alle oefeningen voer je uit op blote voeten.

Oefening 1 - Pak een voorwerp op

Een eenvoudige oefening om je voet te versterken is het oppakken van een voorwerp. Begin bij het oppakken van een licht, wat groter voorwerp. Denk hierbij aan een theedoek of kleine handdoek.

Ga zitten op een stoel en leg het voorwerp dat je op gaat pakken voor je. Pak het voorwerp op met je voet, til het wat omhoog en laat het daarna los. Herhaal dit 10 keer en probeer het daarna met je andere voet. Als het lukt kun je de oefening in totaal 30 keer herhalen per voet (3 setjes van 10 keer).

Na een tijdje kun je de oefening verzwaren door kleinere, zwaardere voorwerpen op te pakken. Daarnaast kun je de oefening uitdagender voor jezelf maken. Ga bijvoorbeeld de theedoek opvouwen of stapel bepaalde voorwerpen op.

Oefening 2 - Rollen met een bal

Voor deze oefening heb je een stoel nodig om op te zitten en een massagebal voor je voeten.

Ga zitten op de stoel en leg het balletje voor je op de grond. Plaats een van je voeten nu op het balletje. Rol het balletje onder je voet heen en weer voor ongeveer 2 minuten om de pezen onder je voet uit te rekken. Maak hierna draaiende bewegingen om de onderkant van je voet te masseren. Wissel hierna van voet.

Met deze oefening versterk je jouw voet en ontspan je hem door de draaiende bewegingen.

Heb je platvoeten - 4 oefeningen om je voeten te versterken bij deze klacht - Skystep

Oefening 3 - Je voorvoet/tenen en hiel ‘liften’

Deze oefening voer je staand uit. Je kunt hierbij op een traptrede staan of gewoon op de grond.

Het liften van je voorvoet/tenen - Ga met je voeten op de grond staan of met je hielen op een traptrede. Breng nu je voorvoet omhoog, houd dit even vast en laat daarna de voorkant van je voet weer zakken. Deze oefening kun je ook alleen met je tenen om ook deze te versterken.

Het liften van je hiel - Ga met je voeten op de grond staan of met je voorvoet op een traptrede. Breng nu je hielen omhoog. Houd dit even vast en laat daarna je hakken weer zakken.

Beide oefeningen voer je in totaal 30 keer uit in 3 setjes van 10 herhalingen.

Oefening 4 - Voetboog verhogen

Bij deze oefening kun je het beste zitten op een stoel.

Zet je voeten op de grond. Breng nu de druk naar de buitenranden van je voeten, terwijl je jouw voetboog zo hoog mogelijk optrekt. Let hierbij op dat je tenen het contact met de grond niet verliezen.

Laat je voeten nu weer zakken en ontspan ze. Ook deze oefening doe je in totaal 30 keer in 3 setjes van 10 herhalingen.

Platvoet steunzolen gebruiken

Naast regelmatig de oefeningen uit dit blogbericht te doen, is het verstandig om steunzolen te dragen om je platvoeten te ondersteunen.

Platvoet steunzolen zijn speciaal ontwikkeld om klachten te verhelpen die worden veroorzaakt door een doorgezakte voet of platvoeten. Pijn in je voeten, knieën, heup en rug kunnen het gevolg zijn van een verkeerde stand van je voeten. Deze zooltjes zijn vanzelfsprekend uitvoerig getest.

Heb je platvoeten en wil je sporten? Ook dan is het verstandig om regelmatige oefeningen te doen die je voeten versterken. Waar je verder op kunt letten lees je in ons blogbericht: Sporten met platvoeten, waar moet je op letten?

Steunzool Arch Support

Steunzool Arch Support (0159)

Steunzool Doorgezakte Voet Support - front

Steunzool Doorgezakte Voet Support (0149)

Platvoet Support Steunzool

Platvoet Support Steunzool (0150)

Nieuwste berichten

Volg ons

Heb je een vraag?

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.

Laat een reactie achter