Last van een overbelaste knie, een knieblessure of andere klachten?

Een kniebrace helpt je bij je klachten

Je knieën, ze hebben door de dag heen flink wat te verduren. Je gebruikt ze bij het opstaan, traplopen, wandelen, fietsen en eventueel sporten. Er gaat geen dag voorbij dat jij je knieën niet gebruikt. Over het algemeen denk je daar niet zo over na, tot je last van je knieën krijgt.

Het kniegewricht is het grootste en meest complexe gewricht van het menselijk lichaam. Er zijn dan ook diverse oorzaken die pijn in je knie kunnen veroorzaken. Hierbij kun je denken aan een peesontsteking, problemen met je knieschijf, instabiliteit van het gewricht en meer. Op deze pagina lees je alles over de oorzaken van een pijnlijke knie en welke oplossingen je hierbij kunt toepassen.

Knieproblemen worden aangepakt met de meest innovatieve kniebrace van Zamst. De verstelbare compressiebanden geven compressie op maat en maken de brace zo stevig, dat hij geschikt is voor middelmatige tot zware verstuikingen van de voorste kruisband, binnenband en buitenband.

Heb je last van een runners knee? Loop er niet mee door maar doe er iets aan. De Zamst RK-1 kniebrace is de meest innovatieve brace om irritatie en iliotibiale bandsyndroom tegen te gaan en verhelpt/ voorkomt ergere klachten.

Problemen met de knieschijf kunnen veel pijn veroorzaken. Hulp wordt geboden door de Zamst JK-2 kniebrace, die de meest geavanceerde brace is bij patella- (knieschijf) en patellapeesproblemen

Zit de geschikte oplossing er voor jou niet bij? Bekijk dan al onze oplossingen bij knieklachten.

Mogelijke oorzaken voor pijn in je knie

Er zijn meerdere oorzaken die kunnen zorgen voor een pijnlijke knie. Overbelasting door sport, ineens meer dagelijkse beweging, groeipijnen, een verkeerde beweging, maar ook overgewicht zijn oorzaken die zorgen voor klachten. Bij onderstaande, veelvoorkomende klachten, lees je per klacht wat hier de mogelijke oorzaken zijn.

Diverse knieklachten/blessures met uitleg en oorzaken

Jumpers knee of springersknie

Bij deze blessure heb je last van de voorkant van de knie. Je ervaart hier vooral pijn tijdens en na het sporten. De pijn die je voelt heeft te maken met de pees die de knieschijf op zijn plaats houdt. Deze pees loopt vanaf je onderbeen naar je bovenbeenspier. Aan de onderrand van de knieschijf, waar de pees vastzit, ervaar je bij deze blessure vaak de pijn.

Voor deze blessure is geen specifieke oorzaak aan te wijzen. Het ontstaan van de blessure gaat geleidelijk en heeft vooral te maken met overbelasting van de pees. Klachten ontstaan onder andere tijdens sporten waarbij je veel springt, denk aan basketbal, volleybal en badminton.
Door beweging ontstaan er microscheurtjes in pezen. Zo ook deze pees. Wanneer je de pees niet voldoende laat rusten, worden deze scheurtjes onvoldoende gerepareerd door het lichaam. Hierdoor raakt de pees overbelast en geïrriteerd.

Bij deze blessure helpt de Zamst JK-2 Kniebrace het beste.

Iliotibiale bandsyndroom (ITBS), lopersknie

Een lopersknie is een overbelasting blessure die vooral voorkomt bij duursporters die vaak dezelfde beweging maken. Denk hierbij aan hardlopers, wielrenners en triatleten. Pijn ervaar je bij deze blessure aan de zijkant van je knie. Deze pijn komt op wanneer je beweegt en zal geleidelijk minder worden bij het nemen van rust.

Bij het buigen en daarna te strekken van je been, schuift de iliotibiale band over een uitsteeksel aan de buitenzijde van het dijbeen. Door veel van dezelfde beweging en het vele schuiven, ontstaat er een chronische ontsteking van het onderliggende weefsel.

Er zijn een aantal intrinsieke oorzaken die een lopersknie kunnen veroorzaken en een aantal extrinsieke oorzaken. Intrinsiek: zwakke heupspieren, een standsafwijking van de voet of een beenlengteverschil. Extrinsiek: trainingen te snel opbouwen, een verandering in hardloopschoenen en het veranderen van loopondergrond (bijvoorbeeld van bos naar asfalt).

Bij deze blessure helpt de Zamst RK-1 Kniebrace het beste.

Knieklachten door pijn of een blessure aan je knieschijf

Patellofemorale pijn - Klachten rondom de knieschijf die optreden bij lopen, fietsen, hurken en traplopen. De definitieve oorzaak is moeilijk te benoemen, het lijkt te maken te hebben met verminderde spierkracht, verkeerde belasting, een kneuzing en overbelasting. Deze knieklachten komen vooral voor bij tieners en jongvolwassenen.

Bij deze blessure helpen de Zamst JK-2 Kniebrace en de Zamst ZK-X Kniebrace het beste.

Patella luxatie/sub luxatie - Een acute en pijnlijke blessure waarbij de knieschijf verschuift naar de zijkant van de knie, vaak richting de buitenkant van de knie. De knieschijf is dan ‘uit de kom’.
Wanneer de knieschijf gedeeltelijk naar de zijkant schuift, heet dit een sub luxatie. Verschuift de gehele knieschijf naar de zijkant van de knie, dan noemen we dit een luxatie.

Wat betreft oorzaken voor een patella luxatie/sub luxatie staat letsel tijdens het sporten op nummer een. Wanneer de voet op de grond blijft staan terwijl het lichaam plotseling van richting veranderd, kan de knieschijf uit de kom schieten. Een tackle of val kunnen hier ook voor zorgen. Daarnaast zal een aangeboren afwijking de kans op deze blessure verhogen net als een slechte spierverhouding tussen de buiten- en binnenkant van het bovenbeen.

Bij deze blessure helpt de Zamst JK-2 Kniebrace het beste.

Groeipijn (Osgood-Schlatters)

Deze specifieke groeipijn in de knie komt voor bij kinderen die snel groeien en vooral bij kinderen die sporten. De pijn is voelbaar vlak onder de knie, waar de bovenbeenspier aan het scheenbeen vastzit. Deze aanhechting is geïrriteerd en kan wat verdikt zijn.

De pijn is vooral aanwezig tijden of na het sporten. De klachten duren meestal enkele maanden en gaan vanzelf over. Het kan goed zijn om rust te nemen van het sporten of te sporten met een kniebrace om pijn te verlichten.

Artrose van je knie

Bij artrose is het kraakbeen in je knie aangetast, waardoor je bot gedeeltelijk ‘bloot’ komt te liggen. De botten schuren hierdoor over elkaar wat pijn veroorzaakt. Daarnaast is het slijmvlies, wat de binnenkant van je gewricht bekleed, chronisch ontstoken. Bewegen doet pijn en gaat minder soepel.

Er zijn geen specifieke oorzaken te benoemen voor artrose, wel zijn er verschillende aspecten die bijdragen aan het vergroten van het risico op artrose:

  • Erfelijkheid speelt mee, zit het in de familie? Dan is de kans dat jij er ook last van krijgt groter;
  • Wanneer je last hebt van overgewicht;
  • Vrouwen hebben een grotere kans op deze aandoening;
  • Leeftijd speelt een rol, vanaf 45 jaar krijgen mensen eerder te maken met artrose;
  • Wanneer je tijdens sporten of werk intensief je knieën hebt belast;
  • Bij beschadiging van je kniegewricht door een ongeluk.

Bij deze blessure helpt de Zamst ZK-X Kniebrace het beste.

Instabiliteit van de knie

Instabiliteit is er in meerder vormen. Je hebt lichte en zware instabiliteit, en passieve en actieve instabiliteit. De weke (passieve) delen van de knie zorgen voor een instabiel gevoel bij de passieve vorm. Bij deze weke delen kun je denken aan de banden, meniscus, pezen, etc. Actieve stabiliteit wordt veroorzaakt door de spieren in het bovenbeen. Deze hebben verminderde conditie of kracht, waardoor de knie instabiel zal worden. Bij instabiliteit van de knie ervaar je voornamelijk klachten tijdens het sporten, (hard)lopen en traplopen.

Er zijn verschillende oorzaken voor de instabiliteit:

  • Zwakke bovenbeenspieren;
  • Een standsafwijking van de been, wanneer je O- of X-benen hebt;
  • Een verkorte bovenbeen- of kuitspier;
  • Een trauma, opgelopen tijdens het sporten.

Bij lichte stabiliteitsproblemen kun je het beste sporttape gebruiken. Heb jij last van zware instabiliteit? Dan helpt de Zamst ZK-X Kniebrace je het beste.

Blessure aan de banden in je knie

De meest voorkomende blessures aan de banden in je knie zijn de voorste kruisband blessure en een blessure aan je kniebanden.

Voorste kruisband blessure (ACL-blessure) - Bij deze blessure ontstaat er een scheur in de voorste kruisband. Door deze scheur ontstaat er een bloeding in de knie, waardoor de knie binnen een paar uur dik en pijnlijk is. In veel gevallen kun je deze scheuring herkennen omdat je een soort knap hoort/voelt in de knie. Je kunt niet steunen op het been waarvan de voorste kruisband gescheurd is en je been kun je niet meer strekken. Over het algemeen kun je na een tot twee weken weer rustig de knie gaan belasten. Hoe langer deze periode duurt, hoe groter de kans dat je (blijvende) instabiliteitsklachten ervaart.

Blessures aan de kniebanden (MCL/ LCL) - Bij deze blessure gaat het om de binnenste of buitenste banden van je knie. Deze banden kun je overbelasten, uitrekken of inscheuren. We spreken van een blessure aan je MCL (binnenste band) of LCL (buitenste band). Bij beide blessures is de oorzaak in de meeste gevallen een ongeval of sportletsel.

Bij deze blessures helpt de Zamst JK-2 Kniebrace het beste.

Meniscusblessures

De meest voorkomende knieblessure bewaren we voor het laatst, de gescheurde meniscus. Deze blessure heeft niet altijd een aanwijsbaar trauma, vooral bij oudere mensen niet, maar komt voornamelijk voort uit een sportletsel of trauma door een plotselinge (draai)beweging. Een rare beweging zoals je verstappen of explosief overeind komen, kunnen ervoor zorgen dat er een scheur ontstaat in de meniscus.

Je hebt twee verschillende meniscusblessures, de acute en de geleidelijke. Bij de acute kun je een klikkend of knappend geluid vernemen en heb je direct pijn, een zwelling en/of een stijve knie. Bij de geleidelijke versie vormen zich over langere tijd kleine haarscheurtjes in de meniscus die op een gegeven moment pijnklachten veroorzaken.

Bij deze blessure helpt de Zamst ZK-X Kniebrace het beste.

Oplossingen bij knieklachten, gebruik een kniebrace, sporttape en warmte-/koudetherapie

Wat een kniebrace voor jou kan doen

Voor alle blessures die we behandelen op deze pagina, is een geschikte kniebrace te vinden. Deze brace ondersteunt je knie tijdens het sporten, tijdens dagelijkse beweging en bevordert het herstel. Daarnaast zorg je er, bij diverse blessures, voor dat je in de toekomst de blessure voorkomt.

Een aantal positieve eigenschappen bij het gebruiken van een kniebrace:

  • Optimale ondersteuning en stabilisatie van de knie(schijf);
  • Druk verlagend voor o.a. de patellapees en de iliotibiale band;
  • Voorkomt voorwaartse en achterwaartse schuifladebewegingen;
  • Sneller en beter herstel van het getroffen gebied;
  • Geschikt voor preventief & revalidatie gebruik, ook na een operatie.

Alle braces hebben een zeer hoog draagcomfort, zijn van ademend materiaal en het compressieniveau is eenvoudig en nauwkeurig aanpasbaar.

Warmte- en koudetherapie toepassen bij een acute of chronische knieblessure

Bij een blessure denk je al snel aan koelen, maar of dit het beste is om te doen? Het is belangrijk om te weten met welke blessure je te maken hebt, dan weet je of je het beste kunt starten met warmte of koudetherapie.

Je hebt twee verschillende blessures, een acute of een chronische. Een acute blessure ontstaat plotseling, denk hierbij aan een verstuiking, verzwikking of spierscheuring. Deze blessure is te herkennen aan zwelling, een bloeduitstorting, roodheid en een warme huid. Je kunt goed aangeven waar de pijn aanwezig is. Bij deze blessure is het belangrijk om de plek zo snel mogelijk te koelen. Blijf het koelen de eerste 24 tot 72 uur herhalen.

Een chronische blessure speelt langzaam op en zal gaandeweg verergeren. Deze blessure is vaak niet zichtbaar en het is moeilijk om de pijn nauwkeurig aan te wijzen. Indien er geen ontstekingen of zwellingen aanwezig zijn, kun je bij deze blessure warmtetherapie toepassen. Deze therapie is geschikt voor o.a. pijnlijke of stijve spieren en zal de bloedcirculatie verbeteren.

Heb jij een knieblessure en wil je starten met warmte- of koudetherapie? Bekijk dan de bandage die speciaal geschikt is voor je knie.

Sporttape ter stabilisatie van je knie

Een paar jaar geleden zag je sporttape voornamelijk terug bij topsporters. Tegenwoordig is dit wel anders en niet zonder reden. Zo helpt de tape bij blessures en het verstevigen van spieren en gewrichten. Overbelasting van de spieren kan voorkomen worden en gewrichten, spieren en weefsels worden gestabiliseerd en ondersteunt. Uiteindelijk versterkt de tape de spierkracht en mobiliteit in het getroffen gebied.

Wist je dat sporttape tot wel 14 dagen kan blijven zitten voor het zijn werking verliest?

Voor je knie is er speciaal, voorgesneden, sporttape. Dit zorgt ervoor dat je de tape eenvoudig zelf aan kunt brengen en je hiervoor niet naar de fysiotherapeut hoeft. De tape is ontwikkeld voor het behandelen van overbelaste spieren, problemen met het kniegewricht, ondersteuning van de patella (knieschijf) en verlichting van zwellingen en pijn rondom de knie.

Wat jij kunt doen om je knie te versterken

Wanneer je last hebt van je knie is het altijd belangrijk om in beweging te blijven en de druk op je knie, indien mogelijk, te verlichten. Zo kun je bijvoorbeeld gaan fietsen (al dan niet op een hometrainer) om je gewrichten in beweging te houden en deze niet te zwaar te belasten. Daarnaast kun je om je knie te versterken verschillende oefeningen doen.

Oefening 1 - Stabiliteit verbeteren

Ga op een been staan, buig dit been licht en probeer in balans te blijven. Hiermee train je al de stabiliteit van je knie (en enkel). Wanneer je niet goed kunt blijven staan, kun je altijd lichtjes leunen op een stoel of tafel. Lukt dit al aardig? Probeer het dan eens op een onstabiele ondergrond, zoals een zachte mat.

Oefening 2 - Squats, krachtoefening

Ga rechtop staan en zet je voeten uit elkaar ter breedte van je schouders. Laat je voeten zo’n 20 tot 30 graden naar buiten wijzen. Je gaat nu zakken alsof je gaat zitten op een stoel. Om je balans te houden kun je je armen naar voren houden. Zorg dat je gehele voet op de grond blijft en let op dat je knieën niet voorbij je tenen komen. Probeer je bovenbenen en de vloer beide in dezelfde lijn te krijgen.

Deze oefening kun je eventueel verzwaren met gewichten, maar probeer eerst eens de uitvoering helemaal onder de knie te krijgen. Iets verandering creëren binnen de spiergroepen die je traint? Zet dan je voeten eens verder uit elkaar.

Oefening 3 - Lunges, krachtoefening

Sta rechtop, neem met een been een grote stap naar voren en zak rustig door je benen naar beneden. Probeer je bovenlichaam hierbij rechtop te houden en zorg ervoor dat beide benen in een hoek van 90 graden staan. Let op dat je voorste knie niet voorbij je teen komt, je achterste knie mag bijna de grond raken. Kom rustig weer naar boven om meerdere lunges achter elkaar te doen of zet beide voeten weer bij elkaar om walking lunges te doen (hierbij zet je steeds je andere voet naar voren, waardoor je als het ware gaat lopen door iedere keer een nieuwe lunge uit te voeren).

Let er bij de lunges op dat je knie netjes recht blijft staan en niet naar binnen of naar buiten buigt.

Vragen of opmerkingen?

Heb jij na het lezen van deze tips nog vragen of opmerkingen? Plaats deze dan onder dit bericht een reactie of benader ons via het contactformulier. Wij kijken graag of wij je verder kunnen helpen.

Please enter your name.
Please enter a valid email.
Please enter a message.