Last van van enkelklachten?

Een enkelbrace biedt bescherming tegen o.a. verzwikking en andere blessures

Je voeten zijn de basis van je lichaam, maar direct daarna zorgen je enkels ervoor dat je dagelijkse een op het oog simpel lijkende bewegingen kunt uitvoeren. Het enkelgewricht zorgt voor stabiliteit en is een kwetsbaar onderdeel van je lichaam. Denk maar eens terug aan de keer dat je half op een stoeprandje stapte en door je enkel ging. Of die keer in een voetbalwedstrijd waarbij een andere speler de bal miste en je op je enkel schopte. Geen fijne ervaringen en je weet door dat soort momenten hoe vervelend het is als je een paar dagen moet strompelen.

Niet alleen invloeden van buitenaf hebben invloed op je enkel, maar ook aangeboren afwijkingen kunnen een domino-effect in je lichaam veroorzaken. Hypermobiele enkels zorgen bijvoorbeeld voor klachten in knie, rug, nek en omliggende spiergroepen. Hypermobiliteit betekent niks anders dan te veel ruimte in het gewricht waardoor je enkel een grotere draaibeweging kan maken dan de bedoeling is.

Stevigheid aan je enkels is dus belangrijk om goed te functioneren. Op deze pagina lees je alles over de oorzaken en gevolgen van enkelklachten en welke oplossingen je kunt toepassen.

Zwakke enkels vergroten het risico op blessures aanzienlijk. Gebruik daarom de Zamst Filmista enkelbrace. De dunste enkelbrace die er bestaat, helpt je na blessures sneller te herstellen én om nieuwe blessures te voorkomen.

Een enkelblessure kan aardig gecompliceerd zijn, waardoor je herstel lang duurt. De geavanceerde Zamst A2-DX enkelbrace is er om je stabiliteit te bieden met zijn verstelbare, slimme compressieniveau's.

De naam 'achilleshiel' wordt niet voor niets gebruikt om zwakke plekken aan te duiden. Verstevig deze zwakke plek van je lichaam met de Zamst AT1 achillespeesbrace. Softpads voor stabiliteit, tapingfunctie voor hielvergrendeling, spanningsverminderende compressie, alles is mogelijk.

Overbelaste spieren, problematische enkelgewrichten, instabiele enkels, bij al dit soort problemen wil je stevigheid creëren voor je enkels. Zamst sporttape is speciaal voorgesneden zodat het makkelijk aan te brengen is op de gewenste plek voor de beste ondersteuning.

Welke enkelblessures kan ik behandelen of voorkomen met een enkelbrace?

Je enkel bestaat uit diverse onderdelen, te weten drie botstukken (kuitbeen, scheenbeen en sprongbeen), enkelgewrichtbanden, spieren en kapsel. Een ingewikkeld deel van je lichaam dus. Hieronder een verzameling oorzaken die je klachten veroorzaken en hoe je dit behandelt.

Ontwrichte enkel

Eén of meerdere botstukken staan niet goed in positie ten opzichte van elkaar. Verplaatsing van één of meerdere botstukken ontstaan door bijvoorbeeld een val van grote hoogte, een auto-ongeluk of een verzwikking. Je ziet dat je enkel ontwricht is doordat hij blauw en dik wordt. Je kunt ook gevoelsstoornissen of doorbloedingsstoornissen ervaren doordat bloedvaten rondom de enkel beschadigd of bekneld raken.

Een professionele zorgverlener zet de botstukken in de juiste positie. De banden, spieren en het kapsel zijn opgerekt, waardoor stabiliteit noodzakelijk is voor het herstel. Een enkelbrace biedt hierbij uitkomst.

Verzwikking (enkeldistorsie)

De weefsels en banden die zich rondom je enkel bevinden worden beschadigd. In dit geval worden je enkelbanden aan de buitenkant van de enkel het meest beschadigd. Een verzwikking kan relatief snel ontstaan als je instabiele enkels hebt of zelfs hypermobiliteit. Plotseling veranderen van richting tijdens het rennen, een misstap en een verkeerde landing na een sprong veroorzaken dit.

De symptomen kunnen verschillen omdat het afhangt van de gradatie van je verzwikking. Bij een flinke verzwikking voel je een stekende pijn en wordt de enkel blauw en dik. Het herstel kan tot 6 weken duren bij een normale verzwikking en zelfs tot 12 weken bij een sportblessure. Stabiliteit is belangrijk bij je herstel.

Enkelimpingement

Hierbij treedt weefselschade op aan de achterkant van het enkelgewricht. Dit ontstaat door weefselcompressie die ontstaat bij het maximaal strekken van de enkel. Dit gebeurt als je je tenen naar beneden duwt. De pijn zit dan ook aan de achterkant van je enkel en kan uitstralen naar je voet of kuit.

De pijn verergert na het sporten en wordt verminderd door je voet niet herhaaldelijk te strekken. Het is belangrijk om de stabiliteit, de mobiliteit en kracht rondom het enkelgewricht te versterken. Een brace is ideaal om dit te bewerkstelligen.

Peronus Tendinopathie

Dit komt door overbelasting van de peroneuspees en hierbij voel je pijn aan de buitenkant van de enkel. Weefselschade aan de peroneuspees is hierbij de oorzaak. Rust en stabiliteit zijn belangrijk om dit op te lossen. Stabiliteit wordt geboden door het dragen van een brace.

Wat doet een enkelbrace voor jou?

Bij alle beschreven blessures en klachten bevordert een enkelbrace het herstel. Deze brace ondersteunt je tijdens je dagelijkse bezigheden en kan de hele dag door gedragen worden. De brace zorgt voor stabiliteit na het herstel, je wilt immers niet nóg een keer herzelfde meemaken. Helemaal voorkomen kun je niet, maar een enkelbrace biedt wel meer bescherming tegen herhaling dan wanneer je je enkel niet beschermt.

Een aantal positieve bijkomstigheden van het dragen van een enkelbrace:

  • Optimale ondersteuning van het enkelgewricht;
  • Je levert niet in op de bewegingsvrijheid van de enkel(s);
  • Veel meer stabiliteit in de enkel(s);
  • Eenvoudig in (sport)schoenen en onder scheenbeschermers te dragen;
  • Gelijkmatige compressie rondom het enkelgewricht;
  • Voelt als een tweede huid;
  • Anti-slip en perfecte grip op de huid;
  • Zeer makkelijk aan te trekken.

Liever een blessure voorkomen? Geen enkel probleem

Zoals bij alle blessures is voorkomen beter dan genezen. Dit is op verschillende manieren mogelijk. Een handig hulpmiddel is tape. Hiermee breng je versteviging aan op het gewricht. Let hierbij op dat je het op de juiste manier gebruikt. De tape van Zamst is pre-cut, waardoor de tape gemakkelijk zelf te plaatsen is met het stappenplan.

To tape or not to tape

De tape moet droog blijven, waardoor het tijdens het douchen verstandig is om een plastic zak om je voet en enkel te doen en deze met plakband dicht te maken. Dit is natuurlijk alleen als je de tape langere tijd moet dragen. Een brace is een goede vervanger voor tape. Zo heeft de Zamst Filmsta Enkelbrace dezelfde stevigheid als tape en kun je deze gemakkelijk aan- en uittrekken rondom het douchen.

Met oefeningen sta je sterker in je schoenen

Oefeningen zijn goed om de getroffen enkel te verstevigen. Begin hier niet zomaar aan, maar overleg met je behandelend arts, huisarts of fysiotherapeut welke oefeningen je mag doen. Voorbeelden zijn los staan op het geblesseerde been, zittend de enkel zo ver mogelijk optrekken en zo ver mogelijk naar beneden bewegen, of je voet heen en weer rollen over een fles.

Vragen of opmerkingen?

Heb jij na het lezen van deze tips nog vragen of opmerkingen? Benader ons via het contactformulier. Wij kijken graag of wij je verder kunnen helpen.

Please enter your name.
Please enter a valid email.
Please enter a message.